Inköpskriterier

Att köpa en oäkta Evac-Chair kan utsätta operatör och passagerare för risk och kostar mer i längden. När du utvärderar ditt tänkta köp, prova innan du köper, och var vaksamma för imitationer. De kanske ser likadana ut från en bild men kan variera

Beredning

Beredning av stolen för användning är snabb och enkel. Svåråtkomliga utlösningsmekanismer som kan ”fånga” operatörens fingrar eller händer finns inte, inte heller behöver operatören förväntas balansera stolen med ena handen medans man sköter spännen.

Vikt för enhet

Vikt är en viktig faktor, särskilt om evakueringsutrustningen finns i annan del av byggnaden och måste transporteras till passageraren, eller helt enkelt bort från dess trygga plats.
Vikt i förhållandet att produkten är en viktig faktor, särskilt med en uppåtgående trend i människors BMI (body mass index).
 

Enkel överföring

Enheten är utformad för att underlätta enkel överföring. Personer med nedsatt rörlighet kan behöva hjälp. Produkten är stabil, öppen på båda sidor och det ger passagerarna säkerhet vid alla tillfällen.
Helst ska där en förflyttning från rullstol sker, både rullstol och evakuering stol vara av samma höjd och stödjas av operatören för extra stabilitet.

Manöverförmåga

De flesta trapphus följer byggreglerna och ger 1,2 meters bredd på korridorer, trappor och landningar. En bra vändradie som krävs och inget extra fysisk ansträngning bör krävas för att ta sig runt svåra landningar och hörn. Observera dom olika modellerna beroende på trapptyp.

Fart i utrymning

En arbetsför person kan gå ner trappan i normal promenadtakt med en hastighet av 0,75 meter per sekund. En evakueringsstol skall kunna matcha detta med en behörig operatör.
Evac-Chair kan bekvämt nå två trappor under 15 sekunder, eller fyra våningar under en minut, utan att blockera trappan för andra som utrymmer.

Kontrollerad hastighet vid utrymning
 

Majoriteten av evakueringsstolar bygger på en roterande remdrifts mekanism som sträcker sig över två eller flera trappsteg. Begreppet förekom först när det uppfanns av David Egen från Evac-Chair Corporation i USA. Han ritade/registrerat Egen Polymatic, en kilrem med friktion som bromsanordning.
Enkelt förklarat, ju större vikt passagerare har desto större är friktionen. Att motståndet ökas är till stor nytta för operatören.
Det finns flera stols typer på marknaden som inte har någon friktion och därmed kan inte operatören kontrollerade hastigheten vid nedstigning. Många andra produkter har en kabel broms och släpp mekanism.
Praktiskt taget använder alla kabel-broms mekanismer en "död man broms"-principen och är antingen "på" eller "av" och det ger inte en gradvis ökning eller minskning av trycket.

Återsamlingssplats

När man nått återsamlingsplatsen ska produkten stå fritt och bekvämt. Passageraren ska aldrig lämnas utan uppsikt eller ensam, gäller även med produkter som har ytterligare bromssystem

 

Support

Slutligen, kontrollera att din leverantör kan stödja dina utbildningsbehov och ge service efter försäljningen.

Ackreditering

Fråga om evakueringen stolen är registrerad hos MHRA (Medical & Healthcare Products Regulatory Agency) som medicinteknisk produkt klass I. Trots allt är detta en säkerhet produkt och någons liv kan bero på det.


© Evac + Stol International Limited 2010 org No.3593826 England
ParAid House Weston Lane Birmingham B11 3RS Storbritannien

 

Visit ParAid
© Evac+Chair International Limited 2010 Company Reg No.3593826 England
ParAid House Weston Lane Birmingham B11 3RS UK

News